Verjaardagen, popkes en vanalles en nog wat


Eef is begonnen in het eerste leerjaar en dat gaat gepaard met de nodige perikelen... wat wilt ge ook, gedaan met ongedwongen kind zijn, al is het nog maar voor een klein beetje voor het kind is dat groots... voor mij ook wel die gedachten daaraan, misschien is het zelfs wel groter in mijne kop dan in de hare.

Nu gaat het niet enkel meer over hoe Eef is, ook haar kunnen gaat in de schaal worden gelegd.

En pas op dat voelt ze zelf ook al wel aan hoor want we hadden hier al huilbuien omdat ze iets niet kon.  Ook wel omdat wij willen dat ze het wel kan.  Omdat we hopen dat ze gaat meekunnen...
omdat we ons afvragen of het normaal is zo.  Ik ben dan ook ne leek op eerste leerjaarskinderen hebben he... ons Sandy mailde me en zei gewoon het hoofd koel houden.  Terwijl bij mij ondertussen bijna stoom uit mijn oren kwam natuurlijk.  Eef die wanneer papa het woord b-oo-m spelt zegt huis??  De wederhelft die het beu is na acht woorden en peinst dat ze met zijn voeten aan het spelen is, als oplossing in bad kruipt zodat hij op zijn gemak kan zijn... ondertussen kook ik  verder... want ze hebben honger... zo blijkt zeer duidelijk wanneer Frits al zeurend komt aangekropen en me zegt dat hij zo'n honger heeft dat hij zelfs niet meer kan lopen.
De ketel kookt.  En Eef in zak en as want ze voelt ook wel aan dat het niet is gelijk het moet zijn maar 't kind kan er echt nie aan doen zo blijkt na nog wat oefenen.

Frits die is begonnen aan voetbal.  En al doet hij voetballen wel graag ging het met dwingen gepaard want Frits is behoorlijk verlegen als hij in een nieuwe omgeving komt.
Drie kwartier duurde het de eerste keer voor hij het veld opging. Mede door mijn zus haar zoon die hem erop heeft geholpen toen, waarvoor dank, voor ne jongen van bijna achttien vond ik dat echt superlief dat hij zijn tijd daarin stak.  Maar hij weet ook wel wat het is om je zo bang te voelen als mini-mens en dat helpt, dat schept een bandje.

 Ook die voetbal omdat ik wel weet wat er allemaal nog komen gaat en omdat verlegenheid remmingen meebrengt en sociaal kunnen zijn echt wel belangrijk is.  En groepsgevoel, en wat sportiviteit, discipline... 

Ik wil mijn kinderen zeker niet dwingen om iets te doen maar kom soms moeten we... Het is de eerste keren die moeilijk zijn voor hen en op den duur wordt dat een gewoonte en dan zijn we vertrokken.  En hij heeft echt wel plezier als hij aan het trainen is, en voelt hem soms wel eens de man, is trots op zichzelf dat hij het gedaan heeft en zeg nu zelf ook dat moeten we toch kunnen voelen allemaal nu en dan he? Ook ons Eef die ik deze week zei amai Eef gij zijt toch ne slimmerik he toen we in de auto wat oefende... die steeg zowaar efkes op. 

Soit al het voorgaande is redelijk serieus en eigenlijk moet ge best alles niet te serieus pakken ook nie he want das dan ook weer nie goe.

Het voorbije weekend werd Eef zes jaar.

Ik kreeg in mijne kop om twee popkes te maken van Tante Hilde.
Het probleem, den angst om het "echte haar". 
Ik maakte een dik jaar geleden eens een testpop en die had tot juli dit jaar geen haar omdat ik het niet zag zitten he... Tot ik aan ons moeke vertelde ik wil graag popkes maken ma ik heb schrik voor dat haar he.  Twee dagen later kom ik de kinderen ophalen en ons moeke heeft het gefixed!! Pop heeft haar en volgens ons moeke een werkske ma wel te doen...

Toch nog twijfel en dus interpeleerde ik de expert ter zake, Tante Hilde herself.
Ze gaf als optie een vast kapseltje met staarten maar laat Eef nu juist tegen staarten zijn op het moment...  Ik vroeg ook nog of ze soms naakte popjes verkocht, ik dacht dan koop ik alvast twee... mja ik kreeg geen antwoord meer, tante Hilde dacht waarschijnlijk dat ze te maken had met één of andere pervert...

Knoop doorhakken en beginnen aan die handel! En ik zette er zelf het echte haar op jaja, iedereen moet leren!

Hier zijn ze in hun ondergoed, vervaardigd door ons Sandy.  Ze tornde onderhemdjes van de kringloop los en maakte deze schoon setjes, ondergoed blijft haren dada en ge ziet da :)

Ikzelf ging ook naar de kringloop en kon daar een kleerkast voor acht euro op de kop tikken! Die stond daar gewoon op mij te wachten...



Eefpop spelend met de lalaloopsies... ziet ge de kousjes, ook door ons Sandy vervaardigd... 

's avonds nog een boekske lezen in pyjama...

Deze morgens goe ingepakt buiten door het raam gaan loeren

Voor deze blitse broekskes nog een bovenstukje maken...
En dit was haar traktatie voor op school, ooit eens gespot bij dietemiet als kaartje, gevuld met koekjes waarvan ik het recept vond bij madame szasza...


Sorry voor de wazig foto....

Vwala en zes is ze!

Reacties

  1. First things first... hoera voor Eef!
    En een pop jong, dat durfde ik nog altijd niet - mede ook omdat ons madam die gewoon gaat molesteren ;). Dat hebben jullie samen toch maar mooi gefixt vind ik, ik hoop dat ze er blij mee is, met haar poppenkinderen!
    Over het serieuze stuk, ochottekes! Ik voel het ook hoor, de druk om mee te moeten. Ik bracht die oudste van mij naar de scouts en mijn hart brak in miljoenen stukjes toen ik hem daar achterliet - ik wéét dat hij zo'n dingen haat, maar hij moet... spel, bewegen, leren in groep te zijn, allé, ik moet het jou niet vertellen hé. En het loslaten van dat klein zijn jong, dat loslaten. Ik leef met jullie mee en denk dat het allemaal wel op zijn pootjes gaat vallen eens die moeilijke eerste maand gepasseerd is, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maja da zal wel loslopen zekerst, van da molesteren zwijgt e ik heb al nieuwe wenkbrauwen moeten zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kinderen los laten doe je je hele leven,de oudste is hier ondertussen 18 en klaar om zondag naar Antwerpen te gaan op kot,van uit Limburg tegen de Nederlandse grens ene hele onderneming...of ze er klaar voor is?! Geen idee,ikke niet maar zal wel moeten zeker? En toen ik gisteren zei dat ik toch wel een smsje of telefoontje verwachte in de loop van de week rolde ze met haar ogen:mama's,hé!Eens Eef wat verder staat in het 1ste en ze zelf merkt dat ze toch wel het een ander bij leert komt dat wel in orde en je zoon zijn gevoel ken ik zelf ook,iets nieuws doen bij anderen is moeilijk zelfs als je volwassen bent...x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die poppen blijven scoren bij groot én klein, ik ben fan - van de wilde haren en het blitze oranje broekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig! En zwaar fan van dat blits broekske :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalige poppen en hun garderobe is helemaal super!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe tof, die poppenbroer en -zus die daar zo gezellig een boekje zitten te lezen!
    En wat deel 1 betreft: hoe meer ik tot pedagoog opgeleid word, hoe minder ik dat deel van ons onderwijs begrijp. Elk kind groeit en leert op een verschillend tempo, en toch heeft ooit iemand beslist dat ze op 6 jaar ineens allemaal moeten lezen en rekenen. Nochtans, voor het letterbesef er is (en dat komt bij sommigen op 4 en bij anderen op 8 jaar) kan je een kind niet dwingen om te 'leren' lezen. Ik hoop dat Eef een lieve juf heeft die al haar kindjes blijft motiveren! Want dat is toch het belangrijkste, dat kinderen graag blijven leren zoals ze dat als kleuter vanzelf al deden. En dan komt dat letterbesef straks vanzelf wel :) Courage!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Geef je mening we horen het graag !